dnes je 29.3.2024

Input:

§ 35c ZDP - Daňové zvýhodnění pro poplatníky daně z příjmů fyzických osob

30.10.2017, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 22 minut

3.1.3.9.29
§ 35c ZDP – Daňové zvýhodnění pro poplatníky daně z příjmů fyzických osob

RNDr. Ivan Brychta

Úplné znění

Ustanovení související k § 35c ZDP

  • Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (ZDP)

    • - § 35d – Uplatnění daňového zvýhodnění zaměstnancem u svého zaměstnavatele
Komentář

Komentář k § 35c ZDP

Daňové zvýhodnění na děti nahradilo počínaje zdaňovacím obdobím roku 2005 dřívější odčitatelné částky na vyživované dítě. Komentované ustanovení § 35c ZDP upravuje obecné podmínky uplatnění daňového zvýhodnění na vyživované dítě žijící s poplatníkem ve společně hospodařící domácnosti (§ 21e odst. 4 ZDP), včetně postupu u poplatníka, který uplatňuje daňové zvýhodnění v daňovém přiznání. V § 35d ZDP je upraven postup při uplatnění daňového zvýhodnění zaměstnance u svého zaměstnavatele (plátce daně).

Ustanovení související k § 35c odst. 1 ZDP

  • Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (ZDP)

    • - § 7a odst. 4 – Daňové zvýhodnění při stanovení daně z příjmů ze samostatné činnosti paušální částkou
    • - § 35ca do 31. 12. 2017– Omezení uplatnění slevy při aplikaci procentních výdajů
Komentář

Komentář k § 35c odst. 1 ZDP

Daňové zvýhodnění na vyživované dítě je tvořeno:

  • slevou na dani (§ 35c odst. 2 ZDP) a

  • daňovým bonusem (§ 35c odst. 3 ZDP).

Výše je odlišná podle počtu dětí ve společně hospodařící domácnosti (děti vyživované v rámci jedné společně hospodařící domácnosti se společně), navíc je od roku 2015 každoročně měněna. Výši ukazuje následující tabulka:

roční výše   na první dítě   na druhé dítě   na třetí a každé další  
2015   13 404 Kč   15 804 Kč   17 004 Kč  
2016   13 404 Kč   17 004 Kč   19 404 Kč  
2017   13 404 Kč   19 404 Kč   24 204 Kč  
2018   15 204 Kč   19 404 Kč   24 204 Kč  

Částka uvedená v předchozí tabulce může být dvojnásobná při splnění podmínek v § 35c odst. 7 ZDP.

Ke společnému posuzování vyživovaných dětí v rámci jedné společně hospodařící domácnosti (§ 21e odst. 4 ZDP) je třeba doplnit, že:

  • naposledy v roce 2017 platilo, že se posuzují dohromady všechny vyživované děti,

  • od roku 2018 se posuzují dohromady jen vyživované děti daného poplatníka.

Rozdíl tak může vzniknout v situaci, kdy ve společně hospodařící domácnosti žijí i jiné děti než děti poplatníka, např. pokud poplatník žije s družkou a kromě společných dětí v jejich domácnosti jsou i děti, které poplatník nebo jeho družka mají z předchozích vztahů.

Viz též vymezení vyživovaných dětí v § 35c odst. 6 ZDP.

Při odlišení výše daňového zvýhodnění (platí od 1. 1. 2015) vydal správce daně Informaci GFŘ k novele ZDP, která upřesňuje, že výše požadovaného daňového zvýhodnění není závislá na pořadí narozených dětí, ale jedná se o dohodu poplatníků (kdo a v jaké výši si zvýhodnění uplatní).

Příklady

Příklad

Manželé Bártovi vyživují ve společné domácnosti 5 dětí, z toho 3 vlastní (obou rodičů) a 2 jsou paní Bártové z prvního manželství. V daném případě je pouze na dohodě manželů, kdo využije zvýhodnění na které děti a v jaké výši. Pro příklad uvádíme dvě možnosti (výčet není konečný):

  • daňové zvýhodnění na všechny děti uplatní jen jeden z rodičů (je jedno který, i pan Bárta může takto uplatnit děti paní Bártové z prvního manželství),

  • jeden z manželů uplatní 3 děti, druhý 2 děti (v tomto případě se ale musí manželé domluvit, u kterých z dětí bude nižší sazba pro první a druhé dítě).

Doplňme, že příklad není ovlivněn ani změnou posuzování dětí ve společně hospodařící domácnosti od roku 2018, neboť za vyživované dítě se považuje i dítě druhého z manželů.

Otázku "rozdělení dětí" pro účely uplatnění zvýhodnění je vhodné také řešit s ohledem na případnou nemožnost uplatnění daňového zvýhodnění, příp. daňového bonusu u jednoho z manželů (omezení viz dále).

Společně hospodařící domácnost je upravena v § 21e odst. 4 ZDP, přičemž zákon od roku 2014 obsahuje podmínku, že se musí nalézat na území členského státu EU, Norska nebo Islandu, a od roku 2016 navíc Lichtenštejnské knížectví. V případech ostatních zemí o společně hospodařící domácnost nepůjde.

Vyživované dítě viz § 35c odst. 6 ZDP, pro dítě, které vstoupilo do manželského svazku, viz též § 35c odst. 8 ZDP. Vyživuje-li dítě více poplatníků, viz § 35c odst. 9 ZDP.

V případě plnění podmínek jen po část roku viz § 35c odst. 10 ZDP.

Částka daňového zvýhodnění ročně není limitována počtem dětí. Poplatník o daňové zvýhodnění sníží daň stanovenu podle § 16 ZDP (příp. se zohledněním solidárního zvýšení podle § 16a ZDP), příp. sníženou podle § 35 ZDP nebo § 35ba ZDP. Pokud by však nebyl dostatečný základ daně, tak pro daňové zvýhodnění vyplácené formou daňového bonusu omezení existuje, viz § 35c odst. 3 ZDP a § 35c odst. 4 ZDP.

Daňové zvýhodnění na vyživované dítě mohou využít i poplatníci, kteří vykazují svou daňovou povinnost podle § 7a ZDP (tj. odvádějí daň stanovenou paušální částkou), více viz § 7a odst. 4 ZDP.

V případě uplatňování výdajů procentem z příjmů podle § 7 odst. 7 ZDP nebo § 9 odst. 4 ZDP pozor na omezení možnosti uplatnit daňové zvýhodnění, dané v letech 2013 až 2017 (s určitou výjimkou pro rok 2017, kterou upravuje čl. II bod 13 zákona č. 170/2017 Sb.) ustanovením § 35ca ZDP.

Daňové zvýhodnění na vyživované dítě však nemohou uplatnit poplatníci, kteří uplatňují slevu na dani podle § 35a ZDP a § 35b ZDP, tzn., je-li jim již poskytnuta sleva na dani z důvodu investičních pobídek.

Rozdíl ve srovnání s úpravou před 1. 7. 2017

Novela ZDP daná zákonem č. 170/2017 Sb., účinným od 1. 7. 2017, přinesla do komentovaného ustanovení dvě změny:

  • první spočívá ve zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a na třetí a každé další dítě (viz tabulka výše), přičemž podle přechodných ustanovení novely (čl. II bod 21 zákona č. 170/2017 Sb.) se změna aplikuje zpětně pro celý rok 2017,

  • druhá se týká změny podmínky společného posuzování vyživovaných dětí (viz text a příklad v komentáři); tato změna se ale aplikuje až od roku 2018.

Rozdíl ve srovnání s úpravou před 1. 1. 2018

Novela ZDP daná zákonem č. 200/2017 Sb., účinná od 1. 1. 2018, přinesla do komentovaného ustanovení zvýšení částky daňové zvýhodnění na první dítě o 1 800 Kč.

Ustanovení související k § 35c odst. 2 ZDP

  • Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (ZDP)

    • - § 16b – Vymezení zdaňovacího období fyzické osoby
Komentář

Komentář k § 35c odst. 2 ZDP

Komentované ustanovení upravuje podmínku pro uplatnění daňového zvýhodnění na dítě formou slevy na dani. Slevu na dani může poplatník uplatnit až do výše celkové daňové povinnosti vypočtené podle ZDP za příslušné zdaňovací období, kterým je kalendářní rok (§ 16b ZDP).

Pokud je daňová povinnost poplatníka nižší než poskytnuté daňové zvýhodnění formou slevy na dani, je tento rozdíl daňovým bonusem, který lze uplatnit za podmínek v § 35c odst. 3 ZDP (maximální výše) a § 35c odst. 4 ZDP (podmínka určité výše příjmů poplatníka).

Ustanovení související k § 35c odst. 3 ZDP

  • Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (ZDP)

    • - § 35c odst. 4 – Podmínky pro výplatu daňového bonusu v návaznosti na výši příjmů fyzické osoby
Komentář

Komentář k § 35c odst. 3 ZDP

Pokud je daňová povinnost poplatníka nižší než poskytnuté daňové zvýhodnění formou slevy na dani (§ 35c odst. 2 ZDP), je tento rozdíl daňovým bonusem, který bude následně poplatníkovi vyplacen prostřednictvím správce daně (finančního úřadu) nebo prostřednictvím plátce daně (zaměstnavatele).

Komentované ustanovení přináší omezení výše daňového bonusu (zdola, shora). Nárok na výplatu je podmíněn i výší příjmů – viz § 35c odst. 4 ZDP.

Poplatník může daňový bonus uplatnit, pokud jeho výše činí alespoň 100 Kč. Pokud tedy poplatník uplatňuje daňové zvýhodnění na několik dětí, lze daňové zvýhodnění pomocí slevy na dani uplatnit v plné výši až do nulové daňové povinnosti, avšak daňový bonus lze uplatnit pouze do stanovené maximální výše 60 300 Kč ročně, kterou nelze překročit.

Příklady

Příklad

Panu Jahodovi v daňovém přiznání po zohlednění slev na dani podle § 35ba ZDP zbývá daň ve výši 11 500 Kč. Podle § 35c ZDP má v roce 2017 nárok na daňové zvýhodnění na 2 děti v celkové výši 32 808 Kč (tj. 13 404 na první a 19 404 na druhé dítě). 

V tomto případě uplatní daňové zvýhodnění formou slevy na dani až do nulové daňové povinnosti, tj. uplatní částku 11 500 Kč. Zbývající část daňového zvýhodnění ve výši 21 308 Kč bude vratitelným daňovým bonusem.

Podle § 4 odst. 1 písm. zj) ZDP je příjem plynoucí poplatníkovi ve formě daňového bonusu od daně z příjmů osvobozen (poplatník ani není ve smyslu § 5 ZDP povinen uvádět tento příjem do svého daňového přiznání za příslušné zdaňovací období).

Ustanovení související k § 35c odst. 4 ZDP

  • Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce (ZP)

    • - § 111 – Vymezení minimální mzdy
Komentář

Komentář k § 35c odst. 4 ZDP

Komentované ustanovení přináší omezení výplaty daňového zvýhodnění na dítě formou daňového bonusu v případech, kdy fyzická osoba neměla "dostatečný příjem", čímž se rozumí:

  • naposledy za rok 2017 dvě situace:

    • - pokud by příjmy podle § 6 ZDP, § 7 ZDP, § 8 ZDP a § 9 ZDP (v součtu) nepřevýšily šestinásobek minimální mzdy, a
    • - pokud by měla fyzická osoba pouze příjmy z nájmu podle § 9 ZDP měla příjmy nižší než související výdaje,
  • od roku 2018 zákon uvádí jen jednu situaci, a to:

    • - pokud by příjmy podle § 6 ZDP a § 7 ZDP (v součtu) nepřevýšily šestinásobek minimální mzdy.

Zákon o daních z příjmů má vymezení minimální mzdy v § 21g ZDP, přičemž se odkazuje na právní předpisy upravující její výši. Minimální mzda je upravena v § 111 ZP, ale její výši stanoví vláda svým nařízením (aktuální je nařízení vlády č. 567/2006 Sb., ve znění nařízení č. 337/2016 Sb. pro rok 2017).

Historický vývoj minimální mzdy ukazuje následující tabulka (pro účely komentovaného ustanovení se aplikuje sazba platná k 1. 1. daného kalendářního roku):

platnost od – do   měsíční sazba   šestinásobek   poznámka  
1. 1. 2007 až 31. 7. 2013   8 000 Kč   48 000 Kč   aplikace pro roky 2008 až 2013  
1. 8. 2013 až 31. 12. 2014   8 500 Kč   52 000 Kč   aplikace v roce 2014  
1. 1. 2015 až 31. 12. 2015   9 200 Kč   55 200 Kč   aplikace v roce 2015  
1. 1. 2016 až 31. 12. 2016   9 900 Kč   59 400 Kč   aplikace v roce 2016  
1. 1. 2017 až 31. 12. 2017   11 000 Kč   66 000 Kč   aplikace v roce 2017  
od 1. 1. 2018   12 200 Kč   73 200 Kč   aplikace v roce 2018  
Příklady

Příklad

Pan Houska vyživuje dvě nezletilé děti, které s ním po celý rok 2017 žijí ve společně hospodařící domácnosti (tzn., daňové zvýhodnění činí 32 808 Kč). V tomto roce vykázal příjmy ze samostatné činnosti (§ 7 ZDP) ve výši 115 000 Kč a výdaje ve výši 130 000 Kč. Za těchto podmínek může pan Houska daňové zvýhodnění formou daňového bonusu uplatnit, neboť jím vykázané příjmy (115 000 Kč) převyšují zákonem stanovenou minimální částku 66 000 Kč (tj. 6 x minimální mzda). Daňový bonus ve výši 32 808 Kč bude panu Houskovi vyplacen správcem daně na základě podaného daňového přiznání za zdaňovací období roku 2017, jehož součástí je i poplatníkem vyplněná žádost o vrácení přeplatku na dani (strana 4 přiznání dole, viz formulář MFin 5405).

Příklady

Příklad

Pan Rohlík vyživuje jedno nezletilé dítě, které s ním po celý rok 2018 žije ve společně hospodařící domácnosti (tzn., daňové zvýhodnění činí 15 204 Kč). Poplatník měl v roce 2018 příjmy ze samostatné činnosti (§ 7 ZDP) ve výši 35 000Kč, výdaje ve výši 15 000 Kč a dále příjmy z nájmu (§ 9 ZDP) ve výši 140 500 Kč a související výdaje 60 500 Kč. Do daňového přiznání poplatník uvede dílčí základ ze samostatné činnosti ve výši 20 000 Kč, dílčí základ daně z nájmu 80 000 Kč, celkem 100 000 Kč, z čehož mu vychází daňová povinnost 15 000 Kč, a po zahrnutí části základní slevy na poplatníka [§ 35ba odst. 1 písm. a) ZDP] mu daňová povinnost nevznikne (bude rovna 0). Daňový bonus poplatník v tomto případě neuplatní, nesplnil podmínky komentovaného ustanovení – příjmy ze samostatné činnosti (35 000 Kč) jsou nižší než šestinásobek minimální mzdy (73 200 Kč) a příjmy z nájmu už se nezohledňují.

Rozdíl ve srovnání s úpravou před 1. 1. 2017

Novela ZDP daná zákonem č. 170/2017 Sb., účinná od 1. 7. 2017, upravila podmínky komentovaného ustanovení pro výplatu daňového bonusu (viz komentář), účinnost změny je od roku 2018 tak, že se pro porovnání s šestinásobkem minimální mzdy již neuvažuje s příjmy z kapitálového majetku (§ 8 ZDP) ani s příjmy z nájmu (§ 9 ZDP).

Ustanovení související k § 35c odst. 5 ZDP

  • Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (ZDP)

    • - § 2 odst. 3 ZDP – Vymezení fyzické osoby, která není rezidentem v České republice
Komentář

Komentář k § 35c odst. 5 ZDP

Komentované ustanovení se omezuje aplikaci daňového zvýhodnění u poplatníka, který není rezidentem v České republice (§ 2 odst. 3 ZDP). Počínaje rokem 2014 se komentované ustanovení týká pouze nerezidentů z jiného členského státu EU, Norska nebo Islandu, a od roku 2016 navíc ještě Lichtenštejnského knížectví, ostatní nerezidenti si daňové zvýhodnění neuplatní.

K příjmům ze zdrojů na území České republiky viz § 22 ZDP. Do úhrnu se nezahrnou:

  • příjmy, které nejsou předmětem daně (viz § 3 odst. 4 ZDP, § 6 odst. 7 ZDP a § 6 odst. 8 ZDP),

  • osvobozené příjmy (viz § 4 odst. 1 ZDP, § 4a ZDP, § 6 odst. 9 ZDP a § 10

Nahrávám...
Nahrávám...