dnes je 28.3.2024

Input:

§ 38zb ZDP - Penále při stanovení daně podle pomůcek zvláštním způsobem

19.9.2017, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 5 minut

3.1.4.1.31
§ 38zb ZDP – Penále při stanovení daně podle pomůcek zvláštním způsobem

Ing. Martin Děrgel

Úplné znění

Ustanovení související k § 38zb ZDP

  • Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád (DŘ)

    • - § 98 – Pomůcky a sjednání daně
    • - § 167 – Zajištění úhrady na nesplatnou nebo dosud nestanovenou daň
    • - § 251 – Penále
    • - § 259a – Prominutí penále
  • Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (ZDP)

    • - § 38za – Stanovení daně podle pomůcek zvláštním způsobem
Komentář

Komentář k § 38zb ZDP

V případě stanovení daně podle zvláštních pomůcek – při odhalení neprokázaných příjmů – samozřejmě nejde pouze o předepsání daňového nedoplatku, hlavním cílem je jeho reálné vybrání, resp. vymožení, kde hraje proti správcům daně čas. Hrozí-li totiž poplatníkovi značná daň z utajených příjmů, lze předpokládat, že bude mít snahu se nějak zbavit majetku jeho převodem do zahraničí, na osoby blízké atp. Na což pamatuje § 167 DŘ s možností zajištění daně stanovené podle pomůcek před její splatností nebo dokonce ještě než daň byla takto stanovena.

Mají-li zatajené příjmy, z nichž byla poplatníkovi stanovena daň podle pomůcek, charakter příjmů z podnikání, musí navíc počítat s tím, že se návazně se svými nároky ozvou také správci veřejnoprávního pojištění.

I když jde často nepřiznání příjmů ruku v ruce s trestnou činností, tak finanční správě nejde o suplování orgánů činných v trestním řízení, ale pouze o naplnění hlavního cíle správy daní – stanovení správné daně a její výběr. Účelem Novely je efektivnější zdanění nepřiznaných příjmů, nikoli zdanění nepřiznaného majetku. Majetek – jeho hodnota a výše – v tomto případě slouží správci daně pouze jako pomocné kritérium, jehož prostřednictvím posuzuje, zda příjem nebo jiné skutečnosti deklarované poplatníkem odpovídají realitě nebo ne. Nová povinnost prokazování původu majetku proto neznamená zavedení nové majetkové daně, ale jen snahu o spravedlivější, reálnější a efektivnější stanovení daní z příjmů více odpovídajících skutečným příjmům.

Doměřením daně to ovšem nemůže skončit, jelikož samotná daň není trestem, ani když je stanovena tzv. podle pomůcek zvláštním způsobem a nikoli dokazováním. Daň z utajených příjmů je pouze tím, co státu po právu náleželo již od samého počátku (od vzniku příjmu), kdy jen vinou poplatníka došlo ke stanovení daně později. Je nasnadě, že pokud by nenásledoval citelný – ale nikoli konfiskační – trest za toto zpoždění i za vyšší pracnost s odhalením zatajených příjmů, tak by se jen málokdo obtěžoval s přiznáváním skutečných příjmů. Poplatníci by vesměs jen tiše vyčkávali, zda se správci daně podaří jejich skutečné příjmy odhalit a zdanit.

"Výchovným a motivačním" trestem za daň doměřenou správcem daně – není-li stanovena na základě dodatečného přiznání samotného poplatníka – je penále, které představuje navazující tzv. příslušenství daně. Aby neukázněný poplatník dostal za vyučenou, musí být po zásluze potrestán. Pro tyto účely u "standardních" pomůcek podle § 98 DŘ slouží penále 20 % ze zvýšení daně odhaleného správcem daně podle § 251 DŘ:

  • "Daňovému subjektu vzniká povinnost uhradit penále z částky doměřené daně tak, jak byla stanovena oproti poslední známé dani, ve výši a) 20 %, je-li daň zvyšována, b) 20 %, je-li snižován daňový odpočet, nebo c)1 %, je-li snižována daňová ztráta."

Penále je povinnou sankcí vznikající ze zákona coby následek nesplnění povinnosti tvrzení daňového subjektu, pokud správce daně z moci úřední doměří daň vyšší, případně sníží daňový

Nahrávám...
Nahrávám...